Tuesday, August 7, 2018

Kimchi



Kimchi už jsem chtěla zkusit hodně dávno, když jsem se dočetla, že časopis Health ho zařadil mezi pět nejzdravějších potravin na světě. Konečně nastal ten správný čas a dostala jsem se k tomu. Možná mě nastartovalo fermentování limonád, ke kterému mě přivedla kamarádka Míša. Fermentování mě úplně pohltilo. Není to složité, jak se na první pohled může zdát.
Kimchi je korejská kvašená pochoutka z čínského zelí, která se může přidat k nudlím, zelenině, masu, nebo se může jíst jen tak samostatně, jako salát.
Pro suroviny, hlavně pro speciální chilli vločky jsem zašla v Praze do korejského obchodu v Gorazdově ulici. (Prý se dají se sehnat i v Sapě). Rovnou jsem si tam koupila i mořskou sůl, rýžovou mouku a speciální misku na kimchi. Doma jsem zkoušela udělat chuťový test na rozdíl pálivosti mezi korejským chilli a jinými sušenými chilli vločkami, ale moc to nešlo :). Po chvíli ochutnávání už jsem nic necítila. Dočetla jsem se, že korejské chilli vločky dodají kimchi červenou barvu a jsou zřejmě jemnější. Pokud použijete jiné sušené chilli, přidávejte ho raději postupně, v menším množsví a ochutnávejte.
Kimchi jsem nechala kvasit na lince v uzavřené sklenici 36 hodin. Potom jsem ho teprve otevřela a slyšela ten správný syčící (pšoukavý :)) zvuk, známku toho, že zelí kvasilo. Zajásala jsem a popadla lžíci, tou jsem zatlačila do zelí a šťáva začala bublinkovat. Zajásala jsem podruhé a už jsem si naservírovala porci do nové misky a ozdobila ji sezamovými semínky.  Ostrá, slaná i jemně kysele navinulá chuť mi přišla příjemně vyvážená a přitom lehce výrazná.  Za mě výborný! Pokud vám chuť nepřipadá ještě dokolale vyvážená, nechte na lince kvasit celkem 3 dny.

budete potřebovat:

2,5-3 kg pekingského zelí 
45 g mořské soli 
200 g mrkve
5 jarních cibulek
250 ml vody
1 vrchovatá lžíce rýžové mouky (20 g)
2 lžíce cukru
1 střední cibule
4 stroužky česneku
10-15 g čerstvého zázvoru
20 ml rybí omáčky
30 g korejské chilli vločky (můžete nahradit mletou sladkou paprikou + ¼ lžičky chilli)

na ozdobení:
sezamová semínka

Hlávku zelí rozdělte na čtyři části. Odstraňte spodní část košťálu a zbytek zelí nakrájejte na silnější plátky. Zelné kousky vrstvěte po částech do velké mísy a vždy je posolte. V míse zelí rukama ještě promíchejte, aby se dobře prosolilo. Nechte v pokojové teplotě 2 hodiny odležet. Každých 30 minut zelí promíchejte. Zelí postupně zvadne, zmenší objem a pustí vodu.
Mezitím si nakrájejte nebo nastrouhejte mrkev na tenké plátky a cibulku nakrájejte na kousky o velikosti 2–3 cm.
Na přípravu rýžové kaše vlijte vodu do kastrůlku, přidejte rýžovou mouku a dobře promíchejte. Přiveďte k varu a povařte 2 minuty do zhoustnutí. Do teplé kaše přidejte cukr a promíchejte.
Do mixeru vložte nakrájenou cibuli, česnek, oloupaný zázvor a rozmixujte. Přidejte rybí omáčku a znovu mixujte. Směs přidejte do kastrůlku k rýžové kaši, přidejte chilli vločky a promíchejte.
Zelí 3x–4x propláchněte ve studené vodě a nechte okapat přebytečnou vodu. Nemělo by chutnat přesoleně. Vložte ho do mísy. Přidejte nakrájenou mrkev, jarní cibulku a chilli směs. Navlékněte si ochranné gumové rukavice a směs důkladně promíchejte. Vložte do sklenice asi 5 cm pod okraj. Upěchujte, aby zelí nevyčnívalo z chilli omáčky. Sklenici uzavřete a nechte na lince kvasit 1,5 - 3 dny. Prvních 36 hodin sklenici neotevírejte. Potom ochutnejte a rozhodněte se, zda ještě v procesu fermentace budete pokračovat. Chuť by měla být lehce slaná, ostrá i jemně nakyslá. Poté vložte do lednice. Proces kvašení se téměř zastaví. Takto vám v lednici vydrží i několik měsíců. Podávejte k hlavním chodům, nebo samostatně.

Zaujala váš příprava kimchi? Připravujete si ho sami doma, nebo si ho někdy kupujete?

Dobrou chuť!

Zelí nasolte.
 Po nasolení zvadne a pustí vodu.

 








Share:

1 comment

  1. Miluju, vyrabim, zitra veprove maso v kimchi. A polivku kimchi, delas take?

    ReplyDelete

© Moje barevná kuchyně | All rights reserved.
Blogger Template Developed by pipdig