Monday, June 25, 2018

Kulajda


Jo, kulajda, to je ta bílá s koprem a houbama:) často slýchám rozhovor někde v hospůdce. Kulajda pochází z jižních Čech a kyselo zase z Krkonoš. Lidé si tyto polévky často pletou. Já ne, protože kyselo moc nemusím. Můj favorit je kulajda. Nikdo jiný ji u nás doma nemá rád, takže si rovnou dopřeju slušnou porci a mám zase na rok klid. Jakou polévku máte raději, kulajdu, nebo kyselo?

Na 2 porce:

  • 2 lžíce másla
  • 2 lžíce olivového oleje
  • 150 g žampionů
  • sůl
  • drcený kmín
  • 300 g nových brambor + 2 brambory na zahuštění
  • 300 ml vody
  • 400 ml smetany 33% (může být i méně tučná)
  • 1 bobkový list
  • 2–3 lžíce jablečného octa (citron)
  • svazek čerstvého kopru
  • 2 vejce

V kastrolu nechte rozpustit máslo, přidejte olej a na mírném stupni restujte nakrájené žampiony dozlatova. Přidejte sůl, drcený kmín, zalijte vodou, přihoďte nakrájené brambory (nové brambory vařím i se slupkou) a bobkový list. Vařte 20 minut do změknutí brambor.

Nejdříve přidejte ocet a potom smetanu. Povařte ještě asi 10 minut. Pokud chcete polévku zahustit a zároveň se vyhnout mouce, můžete najemno nastrouhat 1–2 syrové oloupané brambory, přidat je do polévky a vařit do zhoustnutí.

Na závěr nasekejte kopr, přidejte ho do polévky a vypněte ohřev.
Polévku dochuťte solí, případně octem (citronem). Ocet by měl mít pokojovou teplotu, aby se polévky nesrazila.

Vejce rozklepněte každé zvlášť do šálků. V kastrolu přiveďte vodu k varu, potom ztlumte ohřev, vařečkou míchejte, dokud se uprostřed nevytvoří vír. Opatrně vlijte první vejce do středu víru. Vařte stále při sníženém stupni 3 minuty, bílek se zavine okolo žloutku. Děrovanou naběračkou vejce vyjměte a přidejte do misky s polévkou. Takto postupujte i s dalším vajíčem.

Dobrou chuť!

Share:

2 comments

  1. Rozhodně Kulajdu tu miluji už od dětství, ale bez hub, ty nám tam mamka nedávala :-)

    ReplyDelete
  2. I když to tak u většiny lidí není, já kopr doslova miluji a nemůžu si bez něj představit ani jeden týden. Většinou si tak musím dopřát alespoň kulajdu nebo koprovou omáčku. Právě ta se řadí mezi moje nejoblíbenější jídla, čehož si všiml i manžel, který ji pro mě vždy uvaří na výročí či jiné speciální události.

    ReplyDelete

© Moje barevná kuchyně | All rights reserved.
Blogger Template Developed by pipdig